Aangenaam kennis te maken

Sociale drempel
Dat moment dat er gezegd wordt “nu mogen jullie allemaal opstaan en gaan we iets actiefs doen”. Even gaat er door me heen “he gatsie, ik zit net zo lekker op mijn stoel en heb geen zin om sociaal te doen”. Hoewel ik het bedenken van ontmoetingsvormen hartstikke leuk vind, ervaar ik net als velen een kleine drempel als het gaat over (verplicht) contact maken met anderen. Maar, eenmaal over deze sociale drempel, is de wereld zo veel leuker.

Aangenaam kennis te maken
September is een maand vol nieuwe ontmoetingen. Studeren in een nieuwe stad, deelnemen aan een nieuwe cursus, werken in een nieuw team. Misschien organiseer jij binnenkort wel een bijeenkomst waarin je een nieuwe groep mensen kennis met elkaar wil laten maken. Maar hoe geef je daar nou handen en voeten aan? Een goed kennismakingsspel kan wonderen doen. 

Een kennismakingsspel kies je op basis van verschillende factoren. Hoe groot is de groep, kennen de deelnemers elkaar al een beetje of nog helemaal niet, met wat voor soort mensen en bijeenkomst heb je te maken, hoeveel tijd heb je en in wat voor setting speelt de kennismaking zich af?

GRATIS BRAINSTORMSESSIE VAN EEN HALF UUR
Organiseer jij binnenkort een bijeenkomst, maar heb je nog geen idee over wat je kan inzetten om de deelnemers kennis met elkaar te laten maken? Mail me (anne@blikenblooz.nl) om een (bel)afspraak te maken voor een gratis brainstormsessie van een half uur.

Om je vast te inspireren heb ik twee kennismakingsspellen uitgewerkt.
Deze blog zal regelmatig aangevuld worden met nieuwe kennismakingsspellen.

Kennismakingsspel 1) IK DENK, IK HOOP, IK KAN,…

Doel: Op een speelse manier elkaar persoonlijker leren kennen
Aantal personen: 4 - 20
Benodigdheden: Zelf te maken speelkaarten en pennen

De voorbereiding:
1) Maak speelkaarten met 4 vakjes.
Zet in ieder vakje één van de volgende beginzinnen;
IK DENK,… / IK HOOP,… / IK KAN,… / IK GELOOF,… / IK BEN,… / IK WIL,… / IK HEB,… / IK WEET,... / IK DROOM,…

Je kan voor iedere deelnemer dezelfde kaart maken, maar je kan ook variëren per kaart.
Hou ruimte over achter de beginzin, zodat de deelnemers de zin af kunnen maken.

Het spel:
1) Geef iedere deelnemer een speelkaart en een pen. 
Vraag ze de beginzin af te maken met één zin.
Het gaat om het eerste wat in ze opkomt.
Bijvoorbeeld: IK WIL heel goed piano kunnen spelen
Het is aan de deelnemer zelf hoe persoonlijk hij of zij de informatie wil maken. 
2) Is de groep groot, maak dan subgroepjes van 6 a 10 deelnemers, afhankelijk van de tijd die je hebt. 
3) Verzamel per groep de ingevulde speelkaarten.
4) Vraag de deelnemers in een cirkel te gaan staan en geef het stapeltje speelkaarten aan een van de deelnemers.
5) Laat deze deelnemer een van de speelkaarten voorlezen en raden bij wie de kaart hoort.
Vraag eventueel waarom de deelnemer dit denkt.
Fout geraden? Vraag de persoon van wie de speelkaart wel is, zich bekend te maken en eventueel nog wat aanvullende informatie te geven over hetgeen hij/zij ingevuld heeft. 
6) De persoon van wie de speelkaart is, gaat vervolgens verder met het trekken van een nieuwe speelkaart. 

Kennismakingsspel 2) De leukste, de lekkerste

Doel: Op een speelse manier elkaar persoonlijker leren kennen
Aantal personen: 8 - 20

De voorbereiding:
Maak een lijstje met 10 a 15 vragen die beginnen met “wie in deze groep” + heeft/kan/is etc. + de meeste / het langste / de snelste / het meest vaak/ het beste / de lekkerste, etc. ?
De vragen kunnen gerelateerd zijn aan wat voor groep je voor je hebt en zo serieus of grappig zijn als je zelf wil.

Bijvoorbeeld:
Wie in deze groep;
1) kan het snelste een IKEA-kast in elkaar kan zetten?
2) verbruikt de meeste belminuten?
3) snoozed het vaakst in de ochtend?
4) spijbelde het meest op de middelbare school?
5) heeft de meeste boeken in de kast?
6) heeft het meeste paar schoenen?
7) is het vaakst iets kwijt?
8) heeft de meeste parkeerboetes gehad?
9) is ’s ochtends het langst met z'n haar bezig?
10) heeft de meeste landen bezocht?

Het spel:
1) Vraag de deelnemers rond te lopen en elkaar ondertussen goed te bekijken.
2) Vertel dat je zo een aantal vragen gaat stellen en dat de deelnemers af moeten gaan op hun eerste impuls.
3) Geef de volgende instructie aan de deelnemers: Leg je hand op de schouder van degene waarvan jij denkt dat hij/zij,…het snelste een IKEA-kast in elkaar kan zetten.
4) Vraag degene die veel handen op zijn/haar schouder heeft of dit klopt met het beeld dat die persoon van zichzelf heeft. 
Eventueel aangevuld met de vraag of er nog iemand anders in de groep is die denkt dat hij/zij de snelste is. Het gaat hier niet om uitwisseling van feitelijke informatie, maar meer over eerste indrukken en het stimuleren van beweging in de groep.
5) Laat de deelnemers weer even door elkaar lopen en stel de volgende vraag. "Wie in de groep verbruikt de meeste belminuten?"

Deze spelvorm speelt in op eerste indrukken, maar kan ook goed gespeeld worden in een groep die elkaar al kent. 

Heb jij tips voor een leuk ‘kennismakingsspel’?
Ik vind het erg leuk als je ze hieronder deelt.